Formula Student

Formula Student je najprestižnije inženjersko takmičenje svetskih razmera, koje za cilj ima edukaciju i razvoj studenata kroz projektovanje i izradu trkačkog vozila, a uspeh tima se ocenjuje od strane iskusnih inženjera iz sveta auto-industrije i auto-moto sporta. Tim studenata samostalno organizuje celu sezonu, koja podrazumeva učenje, projektovanje, razvoj, marketing, nabavku sredstava, montažu, testiranja, i na kraju, takmičenja.
Propozicije Formula Student takmičenja su takve da je dizajn vozila uslovljen serijom pravila, čija je osnovna svrha da osiguraju bezbednost vozača i promovišu inovativne načine projektovanja vozila.

O TAKMIČENJU

Takmičenje Formula Student, tada pod nazivom SAE Mini-Indy održano je prvi put 1979. godine na Univerzitetu u Hjustonu, SAD, pod organizacijom Udruženja automobilskih inženjera (Society of Automotive Engineers – SAE International). Osamdesetih godina prošlog veka, formalni naziv takmičenja postaje Formula SAE, pravila se menjaju i u trku se uključuju skoro svi veliki Univerziteti sa područja Sjedinjenih Američkih Država.


Na području Evrope, takmičenje je prvi put održano 1998. godine i organizovano je od strane Udruženja mašinskih inženjera Velike Britanije (Institution of Mechanical Engineers – IMechE) kada u Evropi dobija zvanični naziv Formula Student. Od tada, pa do današnjih dana takmičenje postaje veoma ozbiljno i prihvaćeno od strane brojnih svetskih Univerziteta, među kojima je i Univerzitet u Beogradu. Takmičenja se održavaju u mnogim državama, kao što su Velika Britanija, Nemačka, Italija, SAD, Brazil, Austrija, Češka, Mađarska…

FS ELECTRIC

Trend smanjenja upotrebe fosilnih goriva je 2008. godine doveo do pojave prvih Formula Student vozila na električni pogon. Tokom naredne tri godine, ova takmičenja spadala su u kategoriju Alternativnih goriva (klasa 1A). Od 2012. godine, kada je SAE International objavio osnivanje Formula SAE Electric serije takmičenja, ova vozila pokazuju svoje mogućnosti u Klasi 1, paralelno sa vozilima koji imaju motore sa unutrašnjim sagorevanjem.


FS Electric takmičenje danas broji više od 150 timova koji uspešno predstavljaju svoje formule, sa punom slobodom inovacija na polju tehnologija i svešću o prednostima vozila na električni pogon kada je u pitanju očuvanje životne sredine

DINAMIČKE DISCIPLINE (675 poena)

STATIČKE DISCIPLINE (325 poena)

ANALIZA TROŠKOVA

Studenti sastavljaju detaljan izveštaj svih troškova vezanih za materijale, izradu i montažu vozila. Poeni se dodeljuju na osnovu konačne cene vozila i kvaliteta izveštaja.

BIZNIS PLAN

Biznis prezentacija ima za cilj da potencijalnim investitorima prikaže poslovno rešenje (business case) koje je osmišljeno kako bi se prodao koncept razvijenog bolida. Moraju se naglasiti ključne osobine i prednosti bolida, proces dizajniranja, mogućnost proizvodnje i poslovna ponuda.

DIZAJN

Najzahtevnija disciplina u ovoj grupi takmičenja je svakako odbrana projekta. Učesnici moraju biti spremni da pred inženjerima iz najvećih svetskih kompanija iz oblasti auto-moto sporta objasne kako i zašto su koristili različite materijale, komponente, sisteme, zašto su ih uklopili baš na taj način, i kako se njihova rešenja uklapaju u potrebe tržišta. Bolid mora ilustrovati najbolja inženjerska rešenja.

TEHNIČKA INSPEKCIJA

Ovo je deo takmičenja koji ne nosi poene, ali uslovljava dalje učestvovanje. Ukoliko vozilo ispunjava sve uslove propisane Formula Student pravilnikom bezbedno je i spremno za stazu.

UBRZANJE

Ova disciplina se fokusira na performanse motora i menjača, kao i na oslanjanje koje bi trebalo da obezbedi maksimalno prianjanje pneumatika. Vreme ubrzanja se meri na deonici dugoj 75m, gde vozilo kreće iz mirovanja.

VOŽNJA OSMICE

Vozi se na poligonu u obliku osmice, koji timovima daje priliku da pokažu kako se njihov bolid ponaša u krivinama. Bolid mora da poseduje dobro bočno prianjanje da bi izveo osmicu za što manje vremena.

SPRINT TRKA

Ova trka je osmišljena po ugledu na trening Formule 1, kako bi se testirala upravljivost i mogućnost manevrisanja bolida na uskoj stazi dugoj 800 metara.

EFIKASNOST

Meri se potrošnja goriva prilikom testa izdržljivosti.

TEST IZDRŽLJIVOSTI

Meri se vreme potrebno da vozilo pređe stazu dugu 22 kilometra, koja je slična onoj za vožnju slaloma. Nakon 11 kilometara smenjuju se vozači, i potrebno je zaustaviti i ponovo startovati vozilo, pri čemu nisu dozvoljene prepravke ili sipanje goriva. Ovo je najzahtevnija disciplina, koja testira pouzdanost motora i vozila.

“Ono što mi se najviše dopada kod Formula Student takmičenja jeste to što se ohrabruju inovacije, jer pravila takmičenja učesnicima daju punu slobodu kada je dizajn u pitanju. To se najbolje vidi u najrazličitijim rešenjima istog problema.


Iz sopstvenog iskustva znam da iza dobrog inženjera stoji praktično iskustvo. Formula Student kombinuje praktično i teorijsko znanje, ali takođe obučava studente da planiraju budžet, rade u timu i bave se projektnim menadžmentom.


Bilo da članovi timova kasnije budu zaposleni u industriji auto-moto sporta ili nekoj drugoj grani inženjerstva, učestvovanje na ovakvom takmičenju je neprocenjivo iskustvo koje će im svuda značiti.”


Ross Brawn

Pokrovitelj Formula Student takmičenja, Formula 1 Direktor za Motosport

“Diplomci Formula Student timova dolaze u našu kompaniju puni ideja koje žele da primene na vozilo Formule 1. To je prednost dolaska iz blisko povezanog tima koju mi znamo da cenimo, i koja nam veoma znači. Energija koju sa sobom nose članovi Formula Student timova nas svaki put podseti koliko sjajan posao imamo, i koliko smo srećni što ovo radimo.”


James Allison

Dizajner, inženjer i bivši tehnički direktor Scuderia Ferrari

“Smatram da je koncept Formula Student takmičenja genijalan, jer studentima pruža punu i sažetu predstavu o tome kako izgleda raditi u auto-moto sportu, ali i u nekoj kompaniji uopšte. Svi moraju da se suoče sa finansijskim i resursnim ograničenjima, vremenskim rokovima i donošenjem teških odluka od početka do kraja izvođenja projekta.


Takođe, studenti moraju da zavrnu rukave i nauče praktičnost kod izrade i vožnje automobila. Uživam u tome da vidim razne načine usavršavanja rešenja za komplikovan problem – uvek postoji nešto iznenađujuće i pozitivno da se vidi.“


Willem Toet

Inženjer u Formuli 1