Vozila
Kako studenti prave formulu? U početku je to želja, potom zamisao, a kasnije se rađaju ideje koje vode do dizajniranja, projektovanja i izrade vozila.
DIZAJN
Trenutak kada inženjer po prvi put vidi vozilo na kojem je radio, nije onaj kada ono bude izrađeno, već kada je isprojektovano, i odlučeno da je to finalni izgled vozila. Iza tog izgleda stoji projektovanje svih delova na formuli, počevši od šasije, sistema za transmisiju, upravljanje, oslanjanje, kočenje, rezervoara i kartera, rashladnog sistema, usisnog i izduvnog kolektora, pa sve do aero paketa i ergonomije.
Važna stavka je ta da svi isprojektovani delovi moraju da podležu pravilima propisanim Formula Student pravilnikom, inače formula neće moći da se takmiči. Zbog toga je projektovanje veoma zahtevan proces koji od studenata traži da se uklope u okvire pravila, i naprave što bolje vozilo.
PROIZVODNJA
Od preko 1000 delova koji čine formulu, kupuju se samo delovi koje za sad članovi tima ne mogu da naprave: motor, amortizeri, diferencijal, pneumatici i naplatci. Sve ostale delove projektuju studenti, a izrađuju se u radionici, fakultetskim laboratorijama ili u firmama sa kojim je uspostavljena dugogodišnja, uspešna saradnja.
Veliki akcenat stavljen je na ispitivanje materijala kojim se raspolaže, kako bi svaki deo bio najboljih mogućih karakteristika, i na kraju doprineo boljim performansama vozila. Od 2016. godine uspešno pravimo delove šuplje kompozitne konstrukcije, od karbonskih vlakana i epoksidne smole. U sezoni 2017, članovi tima su počeli da samostalno proizvode određene delove od plastike, tehnologijom 3D štampe.
BUSINESS PLAN & COST REPORT
Uporedo sa projektovanjem i izradom vozila, potrebno je sastaviti Biznis Plan za isto. Prvo se određuje cena vozila, kroz detaljnu analizu nabavke materijala i delova, procesa proizvodnje i sklapanja, a zatim i kompetentnost na tržištu, za date karakteristike i procenjenu vrednost vozila.
Zatim sledi analiza tržišta i predlog plasiranja proizvoda sa marketinškom strategijom, pri čemu tim mora da ustanovi koji obim proizvodnje je najisplativiji za datu tehnologiju izrade. Iza svakog vozila stoji troškovni izveštaj i ovakav plan, koji kao zaključak ima podatke o tome kolika bi bila zarada investitora nakon svake godine, počevši od godine ulaganja.
TESTIRANJE
Nakon što je izrada i montaža završena, počinju ispitivanja formule na stazi. Neophodno je da se vozilo testira do samih granica, kako bi se svi nedostaci uočili i uklonili pre takmičenja. Svaki sistem se podvrgne detaljnim analizama, a zadatak vozača je da primete i najmanja odstupanja od željenog ponašanja bolida na stazi, kako bi zajedno sa kolegama iz tima radili na podešavanju vozila za svaku disciplinu.
Ovaj zadatak je postao nešto lakši poslednjih godina, jer je moguće pratiti podatke sa očitavanja senzora u realnom vremenu pomoću samostalno projektovane telemetrijske jedinice. Prva testiranja počinju sa nominalnim podešavanjima vozila, zatim se nakon vožnje mere parametri, i vozilo podešava ponovo, sve dok se ne dobiju odgovarajući rezultati.