Vozila

Kako studenti prave formulu? U početku je to želja, potom zamisao, a kasnije se rađaju ideje koje vode do dizajniranja, projektovanja i izrade vozila.

FSRA 2022

FSRA 2021

FSRA 2019

FSRA 2018

FSRA 2017

FSRA 2016

FSRA 2015

FSRA 2014

FSRA 2013

FSRA 2012

FSRA 2022

Drumska Strela je sada električna! Ove sezone tim je iza sebe ostavio nezaboravnih 9 vozila sa motorom SUS, i posvetio se razvoju svog prvog električnog vozila. FSRAE2022 krasi asimetrična monokok šasija od karbonskih vlakana, 4 elektromotora, svaki u sklopu točka sa planetarnim prenosnikom kao i baterija maksimalnog napona 588V. Znanjem i veštinama…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2021

Sezona 2021 je bila dosta izazovna i uspešno smo se izborili sa posledicama pandemije Korona virusa. Kvalifikovali smo se na 3 takmičenja: Autrija, Mađarska i Hrvatska. Osvojili smo 2 mesto na takmičenju u Hrvatskoj u disciplini Cost and Manufacture, dok smo u Mađarskoj bili na 10. mestu od 30 takmičarskih timova u statičkoj disciplini…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2019

U sezoni 2019 donete su brojne inovacije: potpuno je promenjen aero paket korišćenjem novih načina izrade, unapređen je sistem hlađenja pogonske jedinice i sistem oslanjanja. Najveći uspeh tim je postigao u statičkim disciplinama, gde je u prezentaciji Biznis plana osvojeno 5. mesto na takmičenju u Holandiji i 7. mesto na takmičenju u Mađarskoj…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2018

Savršen odnos brzine i pouzdanosti, najbolje opisuje vozilo iz sezone 2018. Formula koja je doživela potpun redizajn na svim podsistemima, uspešno je završila dve trke izdržljivosti i postavila najbolja vremena do sada. Nova konstrukcija šasije uz potpuno izmenjen koncept oslanjanja, sa najsavremenijom senzorikom i podešavanjima, donela je vozilu značajnu prednost na stazi…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2017

Niže težište, električna kontrola proklizavanja, podesivost za svaku stazu, bolje ponašanje u krivinama… „Drumska Strela 2017“ je lako osvojila naše vozače. Uostalom, projektovanje je išlo u pravcu bolje ergonomije i kontrole vozila na stazi. U tom cilju su očitavanja parametara podeljena između volana i kontrolne table, što je pružilo bolji pregled u toku vožnje…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2016

Prepoznatljiva, sivo-crna tekstura karbonskih vlakana, po prvi put na ovim prostorima, viđena na jednom trkačkom vozilu. Ljubiteljima Formule 1 ne može promaći da je „Drumska Strela 2016“ nastala po ugledu na najbrže bolide na svetu. Od karbonskih vlakana se izrađuju volan, sedište, oplata i aero paket. Tehnologija kompozita bila je revolucija ove sezone, koja je snizila masu vozila za čak 15 kilograma…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2015

Najmlađi tim do tada dosegao je najbolji rezultat tima, i postavio rekord u najzahtevnijoj disciplini – trci izdržljivosti. Četvrto mesto na stazi Autodrom Most postignuto je upravo sa Drumskom Strelom 2015. Pouzdana, aerodinamična i brza – ova formula je bila omiljena među vozačima. Oslanjanje i upravljanje je značajno poboljšano, i to je vožnju učinilo mnogo prijatnijim iskustvom…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2014

Usisni kolektor varijabilne geometrije i prvi aero paket – „Drumska Strela 2014“ može da se pohvali najznačajnijim inovacijama do tada. Varijabilna geometrija usisnog kolektora postojala je kao ideja čitave sezone 2013. Konačno, rešenje za jedinu preostalu nedoumicu pri projektovanju ovakvog sistema, studenti pronalaze na modelu Ferrari-ja, i to u muzeju nedaleko od staze Riccardo Paletti, posle takmičenja u Italiji…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2013

Sudije na takmičenju su rekle da „startniju formulu nisu videli“. Možda je to najkraći, i najbolji opis Drumske Strele 2013. Tek drugo izrađeno vozilo, koje je od 0 do 100 kilometara na čas dostizalo za manje od 4 sekunde. Čak 42 kilograma manje, i 20 konjskih snaga više od svog prethodnika, obezbedili su da se tim plasira među prvih deset na takmičenju u Italiji…



PROČITAJ VIŠE

FSRA 2012

Nakon čitave sezone posvećene stvaranju idejnog projekta vozila, i osvajanja trećeg mesta za isto na takmičenju u Silverstonu, tim Drumska Strela je krenuo sa izradom svoje prve formule. Nepunih godinu dana prošlo je od razrade projekta do prvog testiranja vozila. „Drumska Strela 2012” postavila je temelje za sva naredna vozila: bolid čelične, cevaste konstrukcije, sa pogonskim agregatom motocikla Yamaha YZF R6…



PROČITAJ VIŠE

DIZAJN

Trenutak kada inženjer po prvi put vidi vozilo na kojem je radio, nije onaj kada ono bude izrađeno, već kada je isprojektovano, i odlučeno da je to finalni izgled vozila. Iza tog izgleda stoji projektovanje svih delova na formuli, počevši od šasije, sistema za transmisiju, upravljanje, oslanjanje, kočenje, rezervoara i kartera, rashladnog sistema, usisnog i izduvnog kolektora, pa sve do aero paketa i ergonomije.


Važna stavka je ta da svi isprojektovani delovi moraju da podležu pravilima propisanim Formula Student pravilnikom, inače formula neće moći da se takmiči. Zbog toga je projektovanje veoma zahtevan proces koji od studenata traži da se uklope u okvire pravila, i naprave što bolje vozilo.

PROIZVODNJA

Od preko 1000 delova koji čine formulu, kupuju se samo delovi koje za sad članovi tima ne mogu da naprave: motor, amortizeri, diferencijal, pneumatici i naplatci. Sve ostale delove projektuju studenti, a izrađuju se u radionici, fakultetskim laboratorijama ili u firmama sa kojim je uspostavljena dugogodišnja, uspešna saradnja.


Veliki akcenat stavljen je na ispitivanje materijala kojim se raspolaže, kako bi svaki deo bio najboljih mogućih karakteristika, i na kraju doprineo boljim performansama vozila. Od 2016. godine uspešno pravimo delove šuplje kompozitne konstrukcije, od karbonskih vlakana i epoksidne smole. U sezoni 2017, članovi tima su počeli da samostalno proizvode određene delove od plastike, tehnologijom 3D štampe.

BUSINESS PLAN & COST REPORT

Uporedo sa projektovanjem i izradom vozila, potrebno je sastaviti Biznis Plan za isto. Prvo se određuje cena vozila, kroz detaljnu analizu nabavke materijala i delova, procesa proizvodnje i sklapanja, a zatim i kompetentnost na tržištu, za date karakteristike i procenjenu vrednost vozila.


Zatim sledi analiza tržišta i predlog plasiranja proizvoda sa marketinškom strategijom, pri čemu tim mora da ustanovi koji obim proizvodnje je najisplativiji za datu tehnologiju izrade. Iza svakog vozila stoji troškovni izveštaj i ovakav plan, koji kao zaključak ima podatke o tome kolika bi bila zarada investitora nakon svake godine, počevši od godine ulaganja.

TESTIRANJE

Nakon što je izrada i montaža završena, počinju ispitivanja formule na stazi. Neophodno je da se vozilo testira do samih granica, kako bi se svi nedostaci uočili i uklonili pre takmičenja. Svaki sistem se podvrgne detaljnim analizama, a zadatak vozača je da primete i najmanja odstupanja od željenog ponašanja bolida na stazi, kako bi zajedno sa kolegama iz tima radili na podešavanju vozila za svaku disciplinu.


Ovaj zadatak je postao nešto lakši poslednjih godina, jer je moguće pratiti podatke sa očitavanja senzora u realnom vremenu pomoću samostalno projektovane telemetrijske jedinice. Prva testiranja počinju sa nominalnim podešavanjima vozila, zatim se nakon vožnje mere parametri, i vozilo podešava ponovo, sve dok se ne dobiju odgovarajući rezultati.