Возила

Како студенти праве формулу? У почетку је то жеља, потом замисао, а касније се рађају идеје које воде до дизајнирања, пројектовања и израде возила.

FSRA 2022

ФСРА 2021

ФСРА 2019

ФСРА 2018

ФСРА 2017

ФСРА 2016

ФСРА 2015

ФСРА 2014

ФСРА 2013

ФСРА 2012

ФСРА 2022

Друмска Стрела је сада електрична! Ове сезоне тим је иза себе оставио незаборавних 9 возила са мотором СУС, и посветио се развоју свог првог електричног возила. …


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

FSRA 2021

Сезона 2021 је била доста изазовна и успешно смо се изборили са последицама пандемије Корона вируса. Квалификовали смо се на 3 такмичења: Аутрија, Мађарска и Хрватска. …


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2019

У сезони 2019 донете су бројне иновације: потпуно је промењен аеро пакет коришћењем нових начина израде, унапређен је систем хлађења погонске јединице и систем ослањања. Највећи успех тим је постигао у статичким дисциплинама, где је у презентацији Бизнис плана освојено 5. место на такмичењу у Холандији и 7. место на такмичењу у Мађарској…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2018

Савршен однос брзине и поузданости, најбоље описујe возило из сезоне 2018. Формула која је доживела потпун редизајн на свим подсистемима, успешно је завршила две трке издржљивости и поставила најбоља времена до сада. Нова конструкција шасије уз потпуно измењен концепт ослањања, са најсавременијом сензориком и подешавањима, донела је возилу значајну предност на стази…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2017

Ниже тежиште, електрична контрола проклизавања, подесивост за сваку стазу, боље понашање у кривинама… „Друмска Стрела 2017“ је лако освојила наше возаче. Уосталом, пројектовање је ишло у правцу боље ергономије и контроле возила на стази. У том циљу су очитавања параметара подељена између волана и контролне табле, што је пружило бољи преглед у току вожње…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2016

Препознатљива, сиво-црна текстура карбонских влакана, по први пут на овим просторима, виђена на једном тркачком возилу. Љубитељима Формуле 1 не може промаћи да је „Друмска Стрела 2016“ настала по угледу на најбрже болиде на свету. Од карбонских влакана се израђују волан, седиште, оплата и аеро пакет. Технологија композита била је револуција ове сезоне, која је снизила масу возила за чак 15 килограма…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2015

Најмлађи тим до тада досегао је најбољи резултат тима, и поставио рекорд у најзахтевнијој дисциплини – трци издржљивости. Четврто место на стази Autodrom Most постигнуто је управо са Друмском Стрелом 2015. Поуздана, аеродинамична и брза – ова формула је била омиљена међу возачима. Ослањање и управљање је значајно побољшано, и то је вожњу учинило много пријатнијим искуством…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2014

Усисни колектор варијабилне геометрије и први аеро пакет – „Друмска Стрела 2014“ може да се похвали најзначајнијим иновацијама до тада. Варијабилна геометрија усисног колектора постојала је као идеја читаве сезоне 2013. Коначно, решење за једину преосталу недоумицу при пројектовању оваквог система, студенти проналазе на моделу Ferrari-ja, то у музеју недалеко од стазе Riccardo Paletti, после такмичења у Италији…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2013

Судије на такмичењу су рекле да „стартнију формулу нису видели“. Можда је то најкраћи, и најбољи опис Друмске Стреле 2013. Тек друго израђено возило, које је од 0 до 100 километара на час достизало за мање од 4 секунде. Чак 42 килограма мање, и 20 коњских снага више од свог претходника, обезбедили су да се тим пласира међу првих десет на такмичењу у Италији…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ФСРА 2012

Након читаве сезоне посвећене стварању идејног пројекта возила, и освајања трећег места за исто на такмичењу у Силверстону, тим Друмска Стрела је кренуо са израдом своје прве формуле. Непуних годину дана прошло је од разраде пројекта до првог тестирања возила. „Друмска Стрела 2012” поставила је темеље за сва наредна возила: болид челичне, цевасте конструкције, са погонским агрегатом мотоцикла Yamaha YZF R6…


ПРОЧИТАЈ ВИШЕ

ДИЗАЈН

ренутак када инжењер по први пут види возило на којем је радио, није онај када оно буде израђено, већ када је испројектовано, и одлучено да је то финални изглед возила. Иза тог изгледа стоји пројектовање свих делова на формули, почевши од шасије, система за трансмисију, управљање, ослањање, кочење, резервоара и картера, расхладног система, усисног и издувног колектора, па све до аеро пакета и ергономије.


Важна ставка је та да сви испројектовани делови морају да подлежу правилима прописаним Формула Студент правилником, иначе формула неће моћи да се такмичи. Због тога је пројектовање веома захтеван процес који од студената тражи да се уклопе у оквире правила, и направе што боље возило.

ПРОИЗВОДЊА

Од преко 1000 делова који чине формулу, купују се само делови које за сад чланови тима не могу да направе: мотор, амортизери, диференцијал, пнеуматици и наплатци. Све остале делове пројектују студенти, а израђују се у радионици, факултетским лабораторијама или у фирмама са којим је успостављена дугогодишња, успешна сарадња.


Велики акценат стављен је на испитивање материјала којим се располаже, како би сваки део био најбољих могућих карактеристика, и на крају допринео бољим перформансама возила. Од 2016. године успешно правимо делове шупље композитне конструкције, од карбонских влакана и епоксидне смоле. У сезони 2017, чланови тима су почели да самостално производе одређене делове од пластике, технологијом 3Д штампе.

БИЗНИС ПЛАН И АНАЛИЗА ТРОШКОВА

Упоредо са пројектовањем и израдом возила, потребно је саставити Бизнис План за исто. Прво се одређује цена возила, кроз детаљну анализу набавке материјала и делова, процеса производње и склапања, а затим и компетентност на тржишту, за дате карактеристике и процењену вредност возила.


Затим следи анализа тржишта и предлог пласирања производа са маркетиншком стратегијом, при чему тим мора да установи који обим производње је најисплативији за дату технологију израде. Иза сваког возила стоји трошковни извештај и овакав план, који као закључак има податке о томе колика би била зарада инвеститора након сваке године, почевши од године улагања.

ТЕСТИРАЊЕ

Након што је израда и монтажа завршена, почињу испитивања формуле на стази. Неопходно је да се возило тестира до самих граница, како би се сви недостаци уочили и уклонили пре такмичења. Сваки систем се подвргне детаљним анализама, а задатак возача је да примете и најмања одступања од жељеног понашања болида на стази, како би заједно са колегама из тима радили на подешавању возила за сваку дисциплину.


Овај задатак је постао нешто лакши последњих година, јер је могуће пратити податке са очитавања сензора у реалном времену помоћу самостално пројектоване телеметријске јединице. Прва тестирања почињу са номиналним подешавањима возила, затим се након вожње мере параметри, и возило подешава поново, све док се не добију одговарајући резултати.